Parole uno (1)

15 november 2019

Op weg naar Sicilië

Voor wie ons nog niet kennen: wij zijn Hans en Pauline Bloemendaal, vijftig plussers en ruim 30 jaar getrouwd, twee volwassen dochters en een fijne schoonzoon rijk. Sinds een aantal jaren hebben wij een droom: een gastenverblijf openen op Sicilië. Begin 2019 hebben we tegen elkaar gezegd dat we samen concreet op weg gaan om deze droom te realiseren: op weg naar Sicilië. We vinden het erg leuk dat je ons wilt volgen op onze reis.

C’era una volta, er was eens….

In 2005 zijn we met ons gezin voor het eerst op Sicilië op vakantie geweest. De jaren daarvoor hadden we Italië ontdekt als heerlijk vakantieland, we gingen naar bestemmingen die per auto vanuit Nederland te bereiken waren. Waarom we het idee kregen om naar Sicilië op vakantie te gaan, weten we niet meer. Heel bekend was Sicilië toen nog niet als vakantie- bestemming, laat staan dat er lowcostmaatschappijen waren die vlogen op Sicilië.

Vanaf dag 1 voelde het heerlijk om op Sicilië te zijn: de natuur, cultuur, het klimaat, het lekkere eten, de bijzonder aardige mensen en natuurlijk de imposante vulkaan Etna zorgden voor onvergetelijke indrukken. In de erop volgende jaren gingen we weer naar Sicilië, stiekem werden we verliefd op het eiland…. Inmiddels hadden we vrienden gemaakt, en als we er weer waren, moesten we daar natuurlijk langs. Zo kwam de dag dat we ons lieten ontvallen dat we ooit een enkele reis zouden nemen, en dat vòòr ons pensioen….

Sicilië is een eiland en is deel van Italië. Op het kaartje zijn Nederland en Sicilië groen ingetekend in de kaart van Europa. Sicilië is het grootste eiland in de Middellandse Zee. Het heeft een oppervlak van ongeveer 60% van Nederland. Er wonen zo’n 5 miljoen mensen en de hoofdstad is Palermo.

2019

Dit jaar zijn we dus flink aan de slag gegaan om onze droom te realiseren. Via Skype volgen we privélessen Italiaans om onze taalvaardigheid van deze prachtige maar ook moeilijke taal op een hoger niveau te brengen. Daarnaast volgen we het masterprogramma “Mijn Gouden Gastenbedrijf” van de DroomPlekacademie. Goed voorbereid op weg dus!

Op weg naar Sicilië

Donderdag 7 november zijn we voor 5 weken vertrokken naar Sicilië. In deze periode gaan we uitzoeken hoe we onze plannen om een gastenverblijf te openen kunnen realiseren. We willen antwoorden op drie zaken. Allereerst: in welk deel van het eiland we willen wonen en werken. En heeft het concept dat we voor ogen hebben kans van slagen? Tot slot: welke ondernemingsvorm past daar het beste bij? Genoeg om uit te zoeken dus!

De eerste 3 nachten hebben we gelogeerd bij de familie Janssen – bekend van Ik Vertrek. Zij hebben sinds vorig jaar een Agriturismo in Chiaramonte Gulfi. We zijn er heel hartelijk ontvangen en hebben enorm veel tips van Natasja gekregen. Het was prachtig om te zien en te horen hoe de familie hun droom heeft waargemaakt. Een weg met veel hobbels en kuilen maar die het volgens Natasja waard is om te volgen.

Provincie Ragusa

Omdat de provincie Ragusa een van de twee regio’s is waar we ons gastenverblijf wel zien zitten, willen we daar meer van weten. Natuurlijk zijn we benieuwd naar de eisen die ze aan een gastenverblijf stellen, welke ontwikkelingen er zijn op het gebied van toerisme en wat hun reactie is op ons concept. Daarom hebben we onze stoute Nederlandse schoenen aangetrokken en zijn op de bonnefooi naar het kantoor van de Provincia Regionale van Ragusa geweest. Bij de Settore Turismo zijn we binnengestapt, zeg maar de afdeling toerisme van het Provinciehuis. Hoe verrassend, leuk en bijzonder was het enthousiasme en de openheid waarmee we werden ontvangen! Na twee interessante gesprekken over ons concept en de ontwikkelingen in de provincie, vertrokken we ruim een uur later met een schat aan informatie.

Duomo - Modica

In het prachtige barokstadje Modica hebben we voor een aantal dagen een appartement gehuurd. Wandelend door de stad ontdekten we per toeval het (makelaars) kantoor van de auteur van ‘Buying in Sicily’. Dat is een bijzonder interessante gids voor het kopen van een huis op Sicilië. En je kent ons al een beetje…… Juist! Wij naar binnen daar! Ook dit bezoek heeft ons een schat aan informatie opgeleverd: we weten nu dat er zeker mogelijkheden zijn in de provincie Ragusa die passen bij ons concept en budget.

Alla prossima!

In de volgende nieuwsbrief nemen we je mee op weg naar West-Sicilië. Tot de volgende keer!

We zijn eigenlijk best benieuwd wat je vindt van deze nieuwsbrief, misschien wil je wat van ons weten, heb je een tip, of top…. Hieronder ons mailadres: